Frequently Asked Question

Doorschakelen naar buitenlijn/GSM geeft geen audio met PBX achter NAT/Firewall
Last Updated 9 years ago

Geen audio als men doorschakelt naar een externe telefoon zoals GSM


Situatie:
  • Telefooncentrale achter een Router NAT (modem/firewall/Draytek)
  • Inkomende of uitgaande gesprekken werken goed naar interne telefoons.
  • Een doorgeschakeld toestel naar een GSM of extern nummer geeft geen audio, maar gaat wel over.
  • Pbx  kan een Asterisk zijn, maar ook een Siemens Unify of anders.
Aanvulling:
Met hosted PBX-en en PBX-en welke niet achter een NAT zitten, spelen deze problemen dus niet.


Probleem dat geen audio veroorzaakt:

We merken dat er geen RTP stream wordt opgezet.
Asterisk v <= 1.8.x geeft het interne IP adres door naar de trunk ipv het externe IP adres. Dit geeft veel NAT of geen audio problemen.Vanaf Asterisk >= 10.x is dit probleem opgelost, maar blijft het geen audio probleem.Het blijkt dat RTP pas wordt geaccepteerd vanaf buitenaf, zodra er vanuit binnenaf een RTP wordt verstuurd. De RTP wordt dus ergens tegengehouden, totdat de PBX zelf eerst een RTP uitstuurt.

Situatie's waarbij of waardoor we wel audio hebben:
  • 'Confirm Calls' in Freepbx aanzetten. Dit houd in dat eerst een auiod bestand wordt afgespeeld naar de GSM ofdat het inkomende gesprek geaccepteerd wordt.
    Deze setting staat in de Follow-Me van de Freepbx extensies
  • Een audiobandje afspelen zodra het gesprek wordt aangenomen.
  • In de TRUNK settings RTP keepalive toevoegen met minder dan 1sec. Standaard staat RTPkeepalive uit.
    rtpkeepalive=1
    De PBX zal RTP sturen naar de externe trunk waarna er WEL rtp binnenkomt op de PBX.

Oplossing:
Oplossing moet worden gezocht in de Router/Firewall
Draytek en wellicht andere routers:
Zet 'Port Forward' aan voor de inkomende RTP streams.
De router luistert nu naar de RTP streams en zal deze actief doorsturen.
Pas  zonodig de RTP range aan en verklein deze, zodat andere applicatie's geen last zouden hebben.
image

Loading ...