Frequently Asked Question

Suggesties voor problemen met modem en/of router
Last Updated 10 years ago

Suggesties voor het oplossen van router- en firewallproblemen bij VOIP.
Indien uw IP-apparatuur is geplaatst achter een router of een gecombineerde modem-router dan is het mogelijk dat u problemen ondervindt bij het gebruik van 4AllBusiness Telefonie. Als uw VoIP-account zich geheel NIET laat registreren (geen groen bolletje op 4AllBusiness centrale), dan zult u eerst op de netwerkrouter poort 5060 moeten openen. Ook na succesvolle registratie kunnen er zich nog problemen voordoen.
VoIP
Wat is VoIP Nou, dat is Voice over IP (Internet Protocol). Oftewel, en is een datastream tussen een punt A en een punt B wat bestaat uit allemaal kleine UDP pakketjes waarin je gesprek zit. Deze datastream gaat dus over het Internet. Punt B kan een telefooncentrale zijn die het verkeer omzet naar het ouderwetse analoge signaal zodat je elkaar kan horen. Het kan ook een (VoIP) telefoontoestel zijn.
Punt A is meestal een trunk, oftewel een VoIP/SIP endpoint. Hier achter zit weer een uitgebreid systeem die het digitale VoIP omzet naar signalen die de carriers (KPN/Vodafone/T-Mobile etc) begrijpen. Dit zal overigens ook vaak weer digitaal zijn

99% van de VoIP problemen ligt ook tussen punt A en punt B. Uiteraard kan het verder in het netwerk ook nog wel fout gaan, maar het cruciale punt zit tussen A en B.

Verder is er nog een control channel (ook UDP en via poort 5060 over het algemeen) die waar onder andere de opdrachten voor één van de endpoints in zitten.
De meest voorkomende problemen
Op nummer 1, met stip:
NAT (NetworkAddressTranslation)
Telefooncentrales zitten vaak op een intern IPv4 netwerk in een RFC1918 adresreeks. Daar is op zich niks mis mee. Zoals je uit bovenstaande tekst zou kunnen leiden, zit de spraak verpakt in kleine UDP pakketjes. Nou is één van de verschillen tussen TCP en UDP dat een UDP pakketje niet weet of deze is ontvangen. Grappig dat TCP pakketjes vaak worden vergeleken met een telefoongesprek terwijl een VoIP telefoongesprek over UDP gaat. In ieder geval wordt door punt A dus een hele rits aan UDP pakketjes verstuurd naar punt B, niet wetend of deze ooit zullen aankomen. Punt B op zijn beurt zal ook UDP pakketjes naar punt A sturen (want iemand aan Punt B zal ook wat willen zeggen -> upstream verkeer).

In een NAT omgeving (zonder SIP helper) wordt onthouden welk pakketje waar naar toe moet (of het nou TCP of UDP is) en waar het vandaan komt (intern IP adres). Deze tabel, want dat is het, kan dus ook vol raken. Als een tabel vol is, weet de NAT router niet meer waar een pakketje heen moet en voilà, daar valt een gedeelte van het gesprek weg. Ook als bijvoorbeeld een poort wordt gebruikt die gefirewalled is, valt dus één kant van het gesprek weg. Kortom, bij VoIP moet je een degelijke router hebben die bij voorkeur een SIP helper heeft. Mocht dit niet zo zijn, dan zou er een 'stateless' portforward gemaakt kunnen worden naar het IP adres van de Interne PBX en dan UDP poort 5060 en 10000 t/m 20000.
* Uitgezonderd centrales die 2 IP adressen gebruiken, daar mag geen SIP helper worden gebruikt.

Heel veel bedrijven hebben veel geld uitgegeven aan een dure telefooncentrale. Men koopt er dan een dure insteekkaart bij en gaat vervolgens VoIP gebruiken. Gezien men dan toch een routertje in de kast heeft staan gebruiken ze die maar en voilà, daar zijn de VoIP problemen! Kortom, koop een degelijke router of zorg voor voldoende kennis van netwerken voordat je aan VoIP begint!
AUDIO en overige problemen:
• inkomende gesprekken gaan niet rinkelen op uw toestellen
• bij inkomende gesprekken hoort de beller stilte (geen overgangstoon)
gevolgd door (na ca. 30 seconden) uw voicemail of ingestelde doorschakeling
• één van beide gesprekspartners hoort de ander niet (single way audio)
• u kunt niet uitbellen
• u kunt gesprekken niet (intern) doorverbinden
• de verbinding wordt tijdens het gesprek verbroken
(internet verbroken of NAT problemen in router)
• de verbinding wordt telkens na hetzelfde tijdsinterval (bv. 30 sec) verbroken
(NAT problemen)
• u heeft een bijzonder slechte verbinding (missende stukken, haperende verbinding, Robot-achtig geluid) terwijl uw gesprekspartner geen probleem ervaart
(bandbreedte op local netwerk of internet onvoldoende, meestal internet bandbreedte issues door bv webradio’s of grote emails die worden verstuurd)
De router zal het te druk hebben of je internet verbinding is te druk.
Per gesprekskanaal kun je rekenen op 60 tot 100 Kbit/sec, afhankelijk van de gekozen codec.
• degene die u belt hoort een echo van zichzelf
Suggesties voor oplossing van dit probleem:
Een goede router weet wat VoIP is en zal de bijbehorende signalen op de juiste wijze routeren binnen het netwerk zodat alles verloopt zoals bedoeld. U hoeft hieraan in principe niets meer in te stellen. Ondervindt u echter wél problemen? Dan zult u uw router een handje moeten helpen bij met maken van de juiste routeringen. De problemen worden doorgaans veroorzaakt door de firewall van de router (ook bekend als NAT) die bepaalde activiteiten van het VoIP-verkeer blokkeert.
Veel problemen komen voor met (vaak door internetproviders meegeleverde)
modem-routers met VoIP, zoals bijvoorbeeld:
• SpeedTouch / Thomson
• ExperiaBox (KPN, Planet)
• ZyXEL-modem-routers (Telfort)
• Copperjet-modem-routers (Alice)
• SMC (Solcon)
• Thomson kabelrouter (UPC) pagina 2 van 4
• UPC/ZIGGO kabel-gateway met VoIP (o.a. EPC-3925)
• e.d.
De door providers meegeleverde apparatuur is vaak voorzien van een eigen firmware met beperkte configuratie-mogelijkheden voor uzelf. Vervanging door een apparaat waar u zelf wel de configuratie kunt regelen is vaak de oplossing van uw probleem. Wij kunnen u de modem-routers van DrayTek aanbevelen.
Er zijn ook diverse modem-router / routers zonder VoIP die problemen geven,
waaronder o.a.:
• Cisco Linksys (modems-routers, routers)
• Netgear
• Sweex
• ...
Daarnaast kunnen switches problemen met single-way audio en problemen met (intern) doorverbinden veroorzaken. Het eerste advies is om uw netwerkapparatuur en uw telefoons eens uit te doen, ca. 1 minuut te wachten, en deze weer aan te doen. Herstart uw VoIPapparatuur als laatste. Herhaal dit evt. een paar keer. In de brede range van toegangspoorten die VoIP kan gebruiken is bij diverse routers een deel niet toegankelijk. Het VoIP-signaal staat voor een dichte deur. Door de apparatuur te herstarten komt deze wellicht voor een geopende deur te staan en werkt alles weer naar wens. Geen lange-termijn-oplossing, maar wellicht toch het proberen waard.
Het tweede advies is de complexiteit in uw netwerk zover mogelijk te reduceren. Dit betekent dat u uw telefoons / IP-apparatuur beter niet achter drie routers en 2 switches kunt zetten, maar bv. 2 toestellen direct achter uw modem-router waar uw internetverbinding door binnenkomt (als test). Kijk of u met deze twee toestellen wel kunt doorverbinden, uitbellen, bereikbaar bent,
etc. Zo ja, wantrouw dan de achterliggende apparatuur/bekabeling en vervang of herconfigureer de onderdelen die de problemen veroorzaakten. Hieronder vindt u een aantal verdere adviezen die u behulpzaam kunnen zijn bij het lokaliseren van de blokkades en het wegnemen hiervan danwel
verbeteren van de situatie. TIP: voer één wijziging per keer door en test; voer daarna een volgende wijziging door.
Lossen de suggesties uw probleem niet op, dan adviseren wij u de aanschaf van een ander apparaat dat wel geschikt is voor het bedienen van VoIP-verkeer.
1) Controleer internetverbinding
Controleer eerst of u een werkende internetverbinding heeft. Open een willekeurige website, bv. www.nu.nl. Zo niet: neem dan contact op met uw internetprovider.
2) Belangrijk: gebruik laatste firmware op uw router
Controleer of uw router de laatst beschikbare firmware heeft. Zo niet, upgrade dan de firmware. Veel VoIP-firewall-problemen worden opgelost door een recente firmware, omdat de fabrikant hierin ondersteuning biedt voor VoIP-verkeer. Bij oudere firmwares is deze ondersteuning vaak niet of
in mindere mate aanwezig. Voor gedetailleerde instructies raadpleeg de handleiding en/of fabrikant / website van uw router.
3) Laat verkeer van/naar telefooncentrales door
Stel in de router in dat verkeer afkomstig van en richting de IP-adressen (range) van onze telefoooncentrales altijd wordt doorgelaten. Dit adres is:
4sip.nl of IP-range
4) Zet firewall-services uit
Sommige routers veranderen SIP-gegevenspakketten waardoor VoIP problemen worden gecreëerd. Ga naar de configuratiepagina van uw firewall (vaak menu-opties als Configuration / Firewall / Advanced Settings) en:
zet Stateful Packet Inspection (SPI) uit > sla op en test.
zet SIP Application Layer Gateway (SIP ALG) uit > sla op en test
5) Schakel Firewall uit
Probeer om de firewall uit te schakelen (disable), herstart router en VoIP telefoon en test.
Dit is geen eindoplossing maar wel een test of de firewall het probleem veroorzaakt. Ongeacht of dit wel of geen oplossing / verbetering biedt, is het advies om de firewall hierna wel weer te activeren om geen onnodige netwerkrisico’s te lopen. Probeer het pijnpunt in de firewall-configuratie te vinden en weg te nemen.
6) Forward VoIP-poorten naar apparatuur
U kunt proberen om de benodigde poorten die de VoIP-signalen transporteren te forwarden naar uw VoIP-apparatuur. U maakt in de NAT tabel van de router een regel aan waardoor de achterliggende VoIP apparatuur op een aantal vaste poorten naar buiten gaat. Deze poorten kunt u middels een andere NAT-regel ook weer openstellen voor inkomend verkeer.
De hieronder genoemde poorten zijn doorgaans nodig voor VoIP verkeer vanaf uw VoIP-apparaat naar de 4AllBusiness telefooncentrales.
• 5004, 5060-5070 (signalerings-/triggering port die zorgt voor registratie)
• 10000, 16384-16482 (UDP)
• 30000-65000 (UDP > RTP-poorten: tot stand brengen + uitvoeren gesprek)
7) Zet VoIP-apparatuur in DMZ
Schakel de optie DMZ in op uw router – deze zorgt ervoor dat de firewall niet geldt voor een specifiek IP-adres. Vul hier het IP-adres van uw VoIPapparaat in. Zijn dat er meerdere, test dan eerst met één VoIP-apparaat.

Loading ...